Klubben er stiftet i 12. december 1973


Århus.




Fabriksområde.


Udkørsel fra Århus.


Rundremisen på banens breddeste stykke.


Erling, Søren og Finn taler om kørsel og signaler.


Lang paradestrækning.


Vejbro før Hinnerup.


Hinnerup godsområde.


Hinnerup station.


Bemærk 3D effekten i Hinnerup.


Hinnerup Kro.


Der tages grus fra en skrænt.


Villakvarter i Ørting.


Ørting station med perron bygget af sveller og skinner.


Midterområdet med Skanderborg.


Skanderborg station.


Et par skal nå toget i Skanderborg.



Tur til Skanderborg Modeljernbane Klub.
Vi har i klubben flere gange talt om, at besøge andre klubber. Det er meget rart at komme ud og se hvordan andre klarer problemer og udfordringer, og da vi er ved at bygge nyt i vores ene rum, var flere af os meget interesseret i, hvorledes Skanderborg MJK kører med brug af signaler. Vi har selvfølgelig kunne se en del af deres internetside, men det er noget andet, at stå der, og tale med dem om det.

Vores formand fik lavet en aftale, og den 8. marts 2016 blev dagen, hvor vi skulle på tur fra Odense. Vi mødtes hos et af vores medlemmer, for at køre afsted i 3 biler. Da alle var mødt, kørte vi først mod en resteplads i Jylland, hvor vi kunne sidde og spise noget mad, inden turen gik det sidste lille stykke til Skanderborg.



Horsens udkørsel mod syd.

En af vores medlemmer, nemlig mig, bor i Jylland, og jeg benyttede tog og bus for at komme til Skanderborg. Jeg startede noget tidligere og havde mit kamera med, så jeg kunne fotografere noget tog undervejs. Jeg kørte først til Kolding, hvor jeg stod og fulgte trafikken noget tid. Cementtoget var lige kørt igennem, minutter før jeg ankom, så det jeg så var røde 185'er og persontog. Jeg smuttede videre til Fredericia, hvor jeg lige provianterede inden jeg nuppede et billede af MZ 1449. Da der ikke kommer så meget gods her, kørte jeg med IC3 til Horsens, hvor jeg fik taget nogle billeder af stationen og et TU signal. Derpå kom regionaltoget, som jeg kørte videre med til Skanderborg. I Skanderborg fotograferede jeg også stationen og så var der et par Arriva Lint. Jeg fandt et sted hvor jeg kunne spise en burger, før jeg begyndte at gå op ad vejen mod Statoil tanken, som Skanderborg MJK har markeret på deres kort. På dette tidspunkt ringede jeg til de andre og sagde, at jeg gik mellem stationen og Statoil tanken. Vi blev enige om, at mødes på tanken, hvilket skete nogle minutter senere. Derpå kørte vi alle de sidste par hundrede meter til skolen hvor Skanderborg MJK holder til.

Da vi gik fra parkeringspladsen ind mod døren, talte jeg med en anden om, at her kunne de da ikke lide af samme problemer med vandskade, som vi gør i Odense. Vi fandt vej i skolebygningen, og kom frem til lokalet hvor Søren allerede var kommet, og kort tid efter ankom også formanden Michael. Vi blev budt velkommen og Søren gik igang med at vise os banen. Han undskyldte meget, at vi ikke kunne komme til at se tog køre, da de havde haft en vandskade for 5 år siden. Man har siden været igang med at opbygge en ny del af anlægget "Skanderborg station" og man har benyttet sig af situationen til at lave nogle ændringer.

Indenfor døren var der på den ene siden et lille opholdsområde, og i forlængelse heraf et dejligt langt arbejdsbord med prøveskinne og et har høje stole til dem der bruger bordet. Til den anden side var der opstillingsspor, som var forbundet til den største banegård. Århus fyldte pladsen hen til hjørnet, hvor der var placeret en stor rundremise. Der var mange fine ting at se på, og jeg så meget på de små dagligdags situationer, der udspillede sig overalt på anlægget.


Selvfølgelig er der vejarbejde et sted på anlægget.

På væggen var der som afslutning lavet fine huse, enten som halve huse, tynde skaller eller helt flade direkte på væggen. Træer var lavet så de strittede ud fra væggen og gav en 3D virkning, i stedet for en flad baggrundsplakat eller billede. På et tidspunkt blev jeg gjort opmærksom på en vej med en særlig 3D virkning, hvorefter jeg begyndte at gå anlægget igennem for flere eksempler. Det var overordentlig godt lavet, men det betød også, at nogle ting skulle ses fra en bestemt vinkel, hvilket også var naturligt i banens opbygning. Jeg har for at vise et eksempel, taget to billeder af samme hus. Ser man det forfra lægger man ikke mærke til at huset er skævt ved første øjekast. Det falder helt naturligt ind i omgivelserne, og giver en god dybde i dioramaet som ens øjne ser det. Samme hus fotograferet med telelinse fra enden af anlægget, afslører at huset er meget skævt, for at give det 3D indtryk, når det ses forfra, genialt.



Hus og vej set forfra.


Samme hus set fra siden med telelinse.


Der var lidt at sammenligne med, mellem Århus på dette anlæg, og Aros på vores anlæg, så der var nok et par idéer der hænger fast i hukommelsen. Efter hjørnet var der udkørsel fra Århus og et godsområde, hvor vi fik gennemgået signalstyringen. Herfra køres der en lang paradestrækning til næste hjørne, hvor efter Hinnerup befandt sig. Det var så her i Hinnerup at vejen var skæv, uden at man lige lægger mærke til det. Det var en del af en 3D virkning, hvor vejen så ud til at have den rigtige bredde, men på grund af pladsmangel, var forreste kørebane vandret mens den anden kørebane lå i en vinkel opad mod husene på bagvæggen. Det skulle man altså lige stå og se lidt på, for at opdage. Hinnerup kro og stationsbygning var en del af dioramaet her.

Fra Hinnerup gik banen videre på en paradestrækning, som ikke var færdig, og som meget praktisk kunne deles i en døråbning, således at man kan udbygge med moduler i et tilstødende rum, til særlige kørearrangementer. Dette nye stykke var resultatet af oprydning og nytænkning i forbindelse med vandskaden, hvor skolen fik store ødelæggelser i forbindelse med tagarbejde og skybrud.

Skanderborg station befandt sig op af en skillevæg, som blev fjernet, og området med Skanderborg, med udkørsel i den ene ende til den nye paradestrækning, samt et par udkørsler i den anden ende, kom derpå til at ligge midt i rummet, således at man kan se området fra alle vinkler. Under Skanderborg var der skjult banegård "Padborg", og under Hinnerup kunne vi også se "skjulte" spor.

Vi havde haft wienerbrød med, og nogle havde sat sig til kaffebordet, mens andre ikke kunne løsrive sig fra anlægget. Efter noget tid var der nogle som rejste sig, og andre som snuppede en kop kaffe med brød. Det skal nok lige nævnes, at vi var kommet på en almindelig klubaften, så medlemmerne ankom selvfølgelig mens vi fik vores rundvisning af Michael og Søren. Vi var 9 medlemmer på tur, og på dette tidspunkt, stod vi og talte sammen i flere små grupper. På et tidspunk fik vi vist, hvorledes man kunne komme ind til rundremisen i forbindelse med afsporing eller lignende. En lille trappestige og så en plade med ben på blev lagt op på banen, således at benene stod mellem skinnerne. Derpå kunne man kravle op på banen, uden at ødelægge noget. Vi kunne have brug for noget lignende, så jeg nuppede lige et billede af denne opstilling.



Smart løsning på en bred banegård.


Kørsel og signaler har jeg udskudt, men det må være på tide, at skrive lidt om det. Vi har jo gjort os vores tanker om hvordan der kunne køres, og vi vil jo helst ikke have det for automatisk, ligesom vi ikke ønsker at bruge pc'er og mus til at styre tog med. Der faldt vi godt i tråd med hvad Skanderborg MJK har bygget. Her stiller man først sporvejen, og derpå giver man grønt lys. Når toget så er kørt afsted, skal man ikke tænke på signaler mere, for toget skifter signalet til rød, når det passerer signalet. Hvis man er lokomotivfører kører man efter signalerne, og får tilladelse til at køre videre når signalet skifter til grønt.


Signaler skal der til på en bane.

Signalet er monteret på banen som en del af dioramaet, og på væggen over anlægget findes en kontroltavle der viser sporskifte, signaler og kørevej. Det er smart lavet, og der var helt sikkert ting der kan tages med i vores fremtidige planlægning.



Den væghængte signaloversigt.

Med hensyn til kørslen, så havde vi selvfølgelig lagt mærke til, at man benyttede vognkort. Vognkortene indeholder data om vognen.


Vognkort med "fragtbrev".

I den ene side var der en instikslomme, hvori man kunne sætte et mindre kort, som indikerer hvor vognen er på vej hen og om den er tom eller fyldt. Vægten på en fyldt og tom vogn fremgår selvfølgelig af dette kort, således at man kan sammenholde vognkort fra ønskede godsstamme med lokomotivkortet. Forskellige lokomotiver kan trække forskellig vægt, og jeg formoder også at nogle sidebaner har en maximum vægt begrænsning. Man vælger selvfølgelig selv hvor langt man vil gå med sin kørsel, men det bliver jo mere og mere spændende, jo tættere man kommer på virkeligheden. Vognkort opbevares i kasser som indikerer på hvilke spor vognene holder, og spor har fast anvendelse for eksempel modtagerspor og afgangsspor.



Kasse til vognkort.


Sporanvendelse.

I løbet af aftenen fandt vores medlemmer sammen i biler, efterhånden som man havde behov for at komme hjem. Jeg lagde dog mærke til at der var medlemmer som sagde farvel og tak, og så alligevel blev der en halv time længere. Ja, tiden gik rigtig godt, og der var mange gode indtryk. Til sidst var vi 3 personer tilbage, og det var så her, hvor vi hellere måtte sige farvel og tak, for vi havde været på besøg ret længe, og værterne skulle måske tidlig op dagen efter. Jeg tror vi kom afsted inden midnat, for jeg blev kørt hjem til Vorbasse, hvor vi var ved et tiden. Vi fik hurtigt sat kaffen igang, og så var det dømt ostemadder som natmad. Vi fik talt om de mange indtryk, mens vi spiste ostemadder og kiggede ud over Vorbasse Lokalbane. Nu var jeg hjemme, men der var to som nu skulle køre til Odense og Svendborg, før turen var ovre for os alle.

Vi havde en alle tides aften i Skanderborg, og vil gerne sige et stort tak til Skanderborg Modeljernbane Klub fordi de ville have besøg af os. Vi håber at se Jer i Modeljernbaneklubben H0-87 i Odense.



Link til Skanderborg Modeljernbane Klub.

Tekst:
Tonny Brandt Andersen, Modeljernbaneklubben H0-87.


      © Modeljernbaneklubben H0-87, Odense